Районний методичний кабінет

відділу освіти, сім'ї, молоді та спорту Решетилівської РДА

Піщанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
імені Л.М.Дудки
Решетилівської районної ради
Полтавської області

Картка обліку об’єкта передового педагогічного досвіду 

Тема досвіду: Формування особистості та розвиток творчих здібностей і нахилів учнів на уроках світової літератури та в позакласній діяльності

Об'єкт досвіду: Булана Лідія Михайлівна - учитель світової літератури та російської мови Піщанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Л.М.Дудки Решетилівської районної ради Полтавської області.

Освіта: вища педагогічна, Полтавський державний педагогічний інститут імені В.Г.Короленка,1982р

Фах: учитель російської мови та літератури

Стаж педагогічної роботи: 30 років.

Дата народження: 1 листопада 1960 року

Адреса досвіду: 38410, с.Піщане, Решетилівський район, Полтавська область, Піщанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів імені Л.М.Дудки Решетилівської районної ради Полтавської області, тел. (05363)96121

Актуальність досвіду: Сучасне інформаційне суспільство ставить за мету виховання особистості, здатної творчо мислити, самостійно орієнтуватись у ринковому середовищі, адаптуватись до мінливих умов сьогодення. Адже творчість - вища форма активності та самостійності в діяльності людини. Творча людина завжди досягає високих результатів у всіх або якійсь одній (чи кількох) сферах своєї діяльності - інтелектуальній, художній, соціальній. Тому навчально-виховний процес вимагає такої організації роботи, щоб вивчення світової літератури не лише давало певну суму знань з предмета, а й активізувало особистісний потенціал учня, стимулювало розвиток творчих здібностей і нахилів, уміння нестандартно мислити, вміння розрізнями явища елітарної та масової культури, швидко орієнтуватись у ситуації, здатність переносити знання і вміння у нові умови.

Вид досвіду за характером новизни: раціоналізаторський.

Провідна педагогічна ідея досвіду: Добре налагоджена співпраця вчителя і учнів – найбільша цінність уроку. Свою роботу Булана Л.М. спрямовує на формування творчої особистості, її духовно-ціннісних орієнтацій, культурно-пізнавальних інтересів, естетичних смаків, на розвиток мислення школярів, їх читацької і мовленнєвої культури, творчих здібностей, що сприяє індивідуальному самовиявленню кожного. Л.М.Булана виробила власні підходи до викладання предмета з урахуванням таких моментів:

1- психологічна налаштованість учителя та учнів на співпрацю;

2 - кожен урок літератури – важливий етап у розвитку гармонійної особистості;

3 - учитель-організатор, учні - активні учасники навчально-виховного процесу;

4 - теоретичні знання повинні стати життєвим досвідом учнів;

5 - розвиток естетичних смаків учнів засобами мистецтва.

Основними прийомами для реалізації цих завдань учитель обирає технології інтерактивного навчання, нетрадиційні форми і методи роботи та проблемне навчання.

На уроках світової літератури Лідія Михайлівна ставить перед собою завдання: виховати в учнів потребу до читання книги, художнього твору; домогтися, щоб учні співпереживали з героями, проявляли милосердя, толерантність, могли сформувати власну думку. Педагог намагається викликати дітей на відверту розмову. В результаті починається процес мислення, розвивається уява, з'являється бажання висловитися, відстояти власну думку. Творчий підхід до викладання світової літератури допомагає вчителю цілеспрямовано впливати на особистість учня , розвивати її культурно-пізнавальні інтереси, творчі здібності, естетичні смаки, формувати її духовно-ціннісні орієнтації.

Технологія досвіду: Булана Л.М. ознайомилася з елементами досвіду роботи вчителів І.А.Хроменко – учителя-методиста зарубіжної літератури природничого ліцею м.Сміла; С.Сабельникової – учителя Новоайдарської середньої школи Луганської області; Міхеєнко В.Г. - вчителя-методиста загальноосвітньоі багатопрофільної школи І-ІІІ ступенів №33 м.Запоріжжя, вчителів зарубіжної літератури Світловодської гімназії №4 Кіровоградської області.

Булана Лідія Михайлівна, творчо осмисливши сучасні передові педагогічні технології, спираючись на власний 30-річний досвід викладання світової літератури, знайшла оптимальні методи, прийоми, види робіт, які сприяють формуванню особистості учня, розвитку творчих здібностей. Найбільш ефективними для вирішення проблеми формування особистості та розвитку творчих здібностей учитель вважає інтерактивну форму навчання, технологію креативного навчання. У діяльності вчителя відслідковується системний підхід до вирішення даної проблеми в ході класно-урочної роботи, позакласної діяльності та гурткової роботи.

Кожний етап уроку учитель урізноманітнює широким спектром активних форм і методів навчання: дидактичні ігри, складання опорних конспектів, різнорівневі завдання, робота з портретом письменника; робота з епіграфом, розробка бліц-схем, створення рекламного проекту, завдання випереджувального пошукового характеру, словникова робота., інтерв’ю з письменником, ведення «Словника літературознавчих термінів», складання тезисного плану до твору, входження в образ, літературні диктанти, вправи на продовження речення ( думки), складання загадок, кросвордів, малювання словесної картини епізоду чи образу героя, складання монологу від імені героя.

Позитивні результати підкріплюються позакласною роботою: роботою театрального гуртка, проведенням тижнів та днів світової літератури, заходів загальношкільного масштабу (вечорів, конкурсів, змагань, інсценізації художніх творів, проведення уроків-вистав, КBK, уроків-пошуків, уроків-досліджень, усних журналів, заочних подорожей, лицарських турнірів).

Результативність досвіду. В роботі з дітьми Булана Л.М. діє за принципом: «Помічай, підтримуй, розвивай». Протягом останніх восьми років вчитель результативно працює з літературно обдарованими учнями: веде в школі драматичний гурток «Джерело». Театральний колектив школи – щорічний призер районного конкурсу. Талант і майстерність дітей а значить і вчителя, високо оцінювалися районним та обласним журі.

Також у 2009 році учениця 10 класу Шевченко Яна стала переможцем районного конкурсу читців творів М.В.Гоголя, півфіналісткою Всеукраїнського конкурсу «Сонет Шекспіру». У 2010 році учениця 9 класу Марія Гук стала переможцем обласного конкурсу дитячої творчості «Моя мала батьківщина» в номінації «Казки Рудого Панька».

Учні Лідії Михайлівни виявляють великий інтерес до інтерактивних конкурсів з предмету.

Методичні розробки вчителя поповнили педагогічні набдання методичного кабінету відділу освіти Решетилівської РДА, та представлені на шкільному Veb-сайті.

Бібліографія

1. Гаврилюк М.В. Розвивальне навчання як засіб активізації пізнавальних інтересів учнів. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2006. - №6.

2. Глущенко Л.Є. Щоб навчання було цікавим, ефективним і демократичним. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2005. - №9.

3. Ісаєва О.О. Діалогічна модель вивчення зарубіжної літератури в школі. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2007. - №3.

4. Ісаєва О.О. Інноваційні технології у викладанні зарубіжної літератури в школі. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2005. - №9.

5. Зарубіжна література за новою програмою. 5 клас. Методичні матеріали. К.: Шкільний світ. – 2006.

6. Кушицька Г.В.Роль проблемно-пошукового методу навчання в організації дослідницької діяльності учнів. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2005. – №2.

7. Мірошниченко Л.Ф. Сучасний урок. Проблеми, рішення. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2005. - №7.

8. Потопахіна Л.І. Нетрадиційні уроки із зарубіжної літератури. 5-11 класи. Х.: Торсінг. 2004. – 176 с.

9. Фурсова Л.О. Інтерактивне навчання унеможливлює пасивність на уроці. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2004. - №7.

10. Фурсова Л.О. Проблемні ситуації під час аналізу художнього твору. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2006. - №6.

11. Холодна Ю.М. Свято, створене власноруч. Про місце і роль позакласних заходів у роботі вчителя зарубіжної літератури та поради щодо підготовки сценаріїв. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2004. - №12.

12. Сайти www.osvita.org.ua www.ipe.poippo.pl.ua www.mon.gov.ua.

www.smartvideos.ru. www.prof.osvita.org.ua

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 142
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Вхід
Пошук
Архів новин
Друзі сайту