Районний методичний кабінет

відділу освіти, сім'ї, молоді та спорту Решетилівської РДА

Жовтневий навчально-виховний комплекс
Решетилівської районної ради
Полтавської області

Картка обліку об’єкта передового педагогічного досвіду

Тема досвіду: Проблемний підхід до навчання географії

Об’єкт досвіду: Литвин Юлія Вікторівна, вчитель географії, вищої кваліфікаційної категорії, стаж педагогічної роботи 21 рік, закінчила Луганський державний педагогічний інститут у 1985 році.

Адреса досвіду: Жовтневий НВК Решетилівської районної ради Полтавської області, с. Жовтневе, вул. Свердлова, тел. 9-54-48.

Досвід вивчався: У 2006-2007 рр. заступником директора Жовтневого НВК Бондаренко І.А.

Актуальність досвіду: Проблемному викладу знань присвячено багато досліджень сучасних психологів і методистів. Однак у вивченні географії проблемний виклад знань, на жаль, ще використовується недостатньо. Це перш за все постановка пізнавальних завдань, які не можна виконати відтворенням раніше вивченого через наявність суперечностей між відомим і невідомим. Як пише І. Я. Лернер, «змістом проблемного завдання є проблема, в основу якої покладено суперечність між відомим і шуканим, що знаходиться за допомогою дій розумового або практичного характеру». Вміння учнів долати ці суперечності в пропонованих їм завданнях розвиває діалектичне мислення, підвищує інтерес до навчання.

Вид досвіду за характером новизни: Раціоналізаторський.

Провідна педагогічна ідея досвіду: Проблемний виклад знань з географії дає можливість досягти більш глибокого розуміння учнями програмного матеріалу та свідомого його засвоєння. Поєднання репродуктивного і проблемного вивчення теоретичного матеріалу становить умову більш глибокого розуміння питань, які вивчаються, і таким чином сприяє формуванню інтересу до предмета.

Технологія досвіду: Пізнавальна діяльність учнів набуває загального творчо-пошукового характеру, спрямованого на розв'язання як головної, так і її
часткових проблем. Пізнавальне питання можна вважати проблемним, якщо вчитель на його основі створив на уроці проблемну ситуацію, розв'язання якої сприятиме розумінню учнями нових понять.Для розв'язання проблеми учні користуються такими прийомами навчальної діяльності, як знаходження розриву у зв'язках, висування гіпотез, переформулювання вимог запитання, застосування загального положення гіпотез до окремих прикладів, установлення комплексу причинно-наслідкових зв'язків. Поступове оволодіння учнями цими прийомами призводить до формування вміння розв'язувати проблеми Подання запитання та завдання учитель також може використати для перевірки рівня засвоєння вивченого матеріалу, а також як випереджальне завдання. Виконання випереджальних завдань передбачає самостійну роботу учнів з доступною для них додатковою літературою, складання на основі її аналізу найпростішого конспекту, що містить відповідь на поставлене запитання, та виступ із цим повідомленням перед учнями класу. Проблемному виду навчання
та методиці відповідає проблемний підхід. Види навчання та рівні організації пізнавальної діяльності завжди взаємопов'язані.

Результативність досвіду: Учні проявляють інтерес до предмету, вчаться самостійно мислити, знаходити та розв’язувати проблеми, оцінювати свої дії та дії своїх товаришів. Беруть участь у предметних олімпіадах, щорічно є призерами районного туру олімпіад з географії, навчаються у вищих навчальних закладах по спеціальностях, пов’язаних з предметом.

Рекомендована література за проблемою досвіду:

  • Алексєєва М.І. Мотиви навчання учнів. –К. Рад.школа, 1974.
  • Давыдов В.В.Проблемы развивающего обучения. – М., 1981.
  • Корнєв В.П. Формування пізнавальних інтересів в учнів//Географія в школі. – 1983. - №3.
  • Лернер И.Я., Скаткин М.Н.Современный урок//Народное образование. – 1985.- №1.
  • Лук А.Н. Мышление и творчество.- М., 1987.
  • Методика викладання географії.-К. Рад.школа, 1987.
  • Оконь В.Основы проблемного обучения.-М., 1986.
  • Панчешникова Л.М. Проблемные знания по географии. – М. Просвещение, 1982.
  • Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся/ Под ред. Г.И.Щукиной. – Л., 1989.
  • Понурова Г.Н. Проблемный подход в обучении географии в средней школе.- М. Просвещение, 1991.
  • Фурман А.В. Проблемне ситуации в обучении. – К., 1991.

Де зберігається матеріал про досвід: відділ освіти Решетилівської райдержадміністрації

 

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 143
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Вхід
Пошук
Архів новин
Друзі сайту