Районний методичний кабінет

відділу освіти, сім'ї, молоді та спорту Решетилівської РДА
Решетилівська гімназія імені І.Л.Олійника
Решетилівської районної ради
Полтавської області

Картка обліку об’єкта передового педагогічного досвіду

Тема досвіду: Виховання естетичних смаків на уроках світової літератури через проведення дослідницької роботи та застосування інтерактивних методів навчання

Об’єкт досвіду: Кошова Валентина Миколаївна, учитель світової літератури та російської мови Решетилівської гімназії ім.І.Л.Олійника Решетилівської районної ради Полтавської області

Дата народження: 10.11.1963 р.

Освіта: вища - Полтавський державний педагогічний інститут, 1984

Фах: учитель російської мови та літератури

Стаж педагогічної роботи: 23 р.

 

Адреса досвіду: Решетилівська гімназія ім. І.Л.Олійника, селище Решетилівка, вул. Леніна, №37; т.(05363)2-17-83

Актуальність досвіду:

  • сприяє виконанню завдань, які поставлені перед сучасною школою;
  • дає можливість прискорити розв’язання актуальних проблем в галузі літератури;
  • допомагає в подоланні труднощів та формуванні естетичних смаків учнів на уроках літератури;
  • навчає вмінню досліджувати літературні процеси, аналізувати твір, розуміти творчий задум письменника;
  • сприяє розвитку розумових здібностей, мови, логічного та критичного мислення, уваги дитини;
  • допомагає виховувати активну особистість, свідомого громадянина України.

Вид досвіду за характером новизни: раціоналізаторський

Провідна педагогічна ідея: Одне з головних завдань сучасного уроку літератури - це сприяння виробленню естетичних смаків, поглядів і уподобань учнів, формування й розвиток у них творчих здібностей, уваги, уяви, здатності мислити, знаходити необхідну інформацію і самостійно її опрацьовувати. Для цього важливо стимулювати школярів до праці. В своїх напрацюваннях учитель розкриває шляхи вирішення однієї з проблем, а саме «Виховання естетичних смаків на уроках світової літератури через проведення дослідницької роботи та застосування інтерактивних методів навчання» Щоб зацікавити школярів пошуковою діяльністю педагог застосовує інтерактивні методи навчання, використовує сучасні комп’ютерні технології. В своїй роботі практикує проблемні завдання, літературні диктанти, поетичні вправи, елементи проектної методики, бінарні уроки.

 

Технологія досвіду: пропонований досвід роботи є авторською спробою систематизувати напрацювання по вказаній темі. В досвіді розкриваються наступні напрямки діяльності:

  • розвиток творчого, критичного мислення, уяви, естетичної культури;
  • взаємозв’язок літератури з іншими видами мистецтва;
  • використання інноваційних комп’ютерних технологій;
  • виховання естетичних смаків у позакласній та позашкільній роботі;
  • любов до прекрасного через форми краєзнавчої роботи з учнями та практичну дослідницьку діяльність.

Кошова В.М. опрацювала наукові роботи таких вчених: В.М. Шацької, Б.Т. Ліхачова, О.В. Гулиги, К.В. Гавриловця, М.В. Гончаренка, М.П., Капустіна, А.Б. Щербо, Д.Ю.Кучерук, Л.Т.Левчук, М.Ю.Русина, К.М.Казимирської та інших. Прийшла до висновку, що існує багато шляхів виховання естетичних смаків, але практика доводить, що найефективнішими є:

  • дослідження творів мистецтва, до яких належать і шедеври світової літератури;
  • виховання вдумливого читача;
  • вплив навчального матеріалу на емоції, почуття учнів;
  • розвиток в учнів образної уяви, творчого мислення;
  • розвиток критичного мислення;
  • розвиток таких якостей характеру, як товариськість та толерантність;
  • вміння зіставляти, аналізувати, синтезувати, висловлювати власні судження (Набуттю цих життєво необхідних умінь сприяє програма «Розвиток критичного мислення через читання та письмо» розроблена Д.Клустером, Дж.Стіл, К.Меридіт, С.Уолтером, Ч.Темпл та адаптована до змісту програми із світової літератури творчою групою вчителів Івано – Франківщини. Ця методика, на думку Валентини Миколаївни, заслуговує на увагу, тому вона систематично використовує на уроці та позакласній діяльності найефективніші, на її погляд, форми: «Гронування», «Сенкан», «Порушена послідовність»; «Запитання до автора»; «Кола Вена»).

Формування естетичних смаків досягається також і засобами використання інноваційних комп’ютерних технологій навчання.

Вивчення досвіду вітчизняних методистів і практиків – О.Ісаєвої, С.Сафарян, І.Тригуб, О. Сутули – спонукали Кошову В.М. до розроблення й широкого використання мультимедійних додатків. Засоби мультимедії дають їй можливість познайомити учнів з аудіовізуальними матеріалами, ілюстраціями, репродукціями картин, кіно-, відеоматеріалами, підготувати для учнів мультимедійні презентації, узагальнюючі схеми та й самим школярам взяти участь у створенні мультимедійних проектів. Презентаційна частина уроку урізноманітнює форми викладу матеріалу, занурює учнів в уявний світ мистецтва, створює технічні можливості для здійснення аналізу художнього твору чи літературного явища у порівнянні з іншими видами мистецтва (образотворчого, музики, кіномистецтва). У її учительському арсеналі більше 50 комп’ютернх презентацій до програмових тем.

Особливу увагу Валентина Миколаївна приділяє краєзнавству. Організовує поїздки по визначних літературних місцях рідного краю, організовує учнівську пошукову, науково-дослідницьку роботу. Дає завдання: підготувати реферати, повідомлення, доповіді; скласти власні кросворди, чайнворди, ребуси; підготувати презентації книг, напрацьованих матеріалів, виготовити рекламу.

Ще Григорій Сковорода визнав, що шлях до пізнання істини лежить через самопізнання: «Пізнай себе!». Спілкуючись з дітьми, Валентина Миколаївна намагається дотримуватися принципу: «Не поряд і не над, а разом». Тому використовує групові методи роботи: «ажурна пилка», «Модель - 635» (6 – кількість учасників групи, 3 – кількість пропозицій по вирішенню проблеми; 5 – час для обговорення).

Досліджені матеріали про історію рідного краю, відомих людей літератури та мистецтва заходять своє продовження і в позакласній роботі.

Література, вважає учитель, це могутній потенціал для духовного та естетичного виховання молоді. Саме учитель–словесник на своїх уроках покликаний розвивати в школярів естетичну свідомість, естетичні почуття, естетичні смаки.

Результативність досвіду: Творче поєднання дослідницької роботи з інтерактивними методами навчання, використанням комп’ютерних технологій на уроках світової літератури та позакласній, позашкільній роботі дають можливість формувати в учнів естетичні смаки, розвивати їхню уяву.

Учні вміють самостійно мислити, аналізувати, співставляти, узагальнювати, проводити паралелі з сучасними процесами розвитку суспільства.

Контрольні зрізи знань показують, що школярі на уроках світової літератури мають високий та достатній рівень знань, можуть теоретичний матеріал застосовувати на практиці.

Випускники Валентини Миколаївни вступають до вищих навчальних закладів суспільно – гуманітарного, естетичного напрямку.

Валентина Миколаївна працювала в СДГ при ПОІППО по впровадженню громадянського виховання та з теми «Культурологічна основа на уроках російської мови».

Була переможцем Всеукраїнського конкурсу на кращий сценарій проведення «Дня Європи» в навчальному закладі» в номінації «Краща ідея»; фіналістом програми «Партнери в освіті - літні семінари»; Всеукраїнського конкурсу проектів «Добро починається з тебе».

Працювала в експертній групі з експертизи підручників «Русский язык», «Зарубіжна література». ЇЇ доробки неодноразово друкувалися в журналах «Пост методика», «Імідж», «Позакласний час», «Директор школи», у збірках Міжнародного фонду «Відродження».

Валентина Миколаївна була переможцем районних конкурсів «Кращий класний керівник»; «Учитель року» в номінації «світова література». Заснувала в гімназії музей навчального закладу. Є керівником районної предметної методичної комісії учителів світової літератури та російської мови.

Створила сайт РПМК https://sites.google.com/site/resetilivkametod/

Де зберігається матеріал про досвід: районний методичний кабінет відділу освіти, сім’ї, молоді та спорту Решетилівської РДА.

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 143
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Вхід
Пошук
Архів новин
Друзі сайту